Motoryzacja Jak wybrać opony do samochodu miejskiego? Redakcja Opublikowano 4 maja 2021 12 min czytania 0 377 opony samochod miejski Wybór odpowiednich opon do samochodu miejskiego nie jest zadaniem łatwym. W wielu przypadkach możemy liczyć na pewnego rodzaju oszczędności – jednak kiedy tak jest, a kiedy nie powinniśmy decydować się na zakup zbyt podstawowych, ale i bardzo tanich opon? Szybkie menu: 1) Kiedy wymienić opony na nowe? 2) Zakup opon do samochodu miejskiego 3) Samochody miejskie – jaka klasa opony? Kiedy wymienić opony na nowe? Wymiana opon na nowe powinna mieć miejsce, kiedy wysokość ich bieżnika jest nie większa, niż od 3 do 4 mm. 3 mm będą dobrym wskaźnikiem w przypadku opon letnich, natomiast 4 mm w przypadku opon zimowych. Co prawda polskie prawo pozwala nam poruszać się po drogach na oponach, których wysokość bieżnika wynosi nie mniej, niż 1,6 mm, jednak to już wartość skrajnie mała, która będzie znacząco wpływać na nasze bezpieczeństwo na drodze – dobrze więc wymienić opony wcześniej. Opony powinny być również wymienione, gdy ich wiek wynosi więcej, niż 10 lat – jest to popularna sytuacja, gdy jeździmy mało, a kupujemy tzw. leżaki magazynowe, czyli opony, które były wyprodukowane kilka lat wcześniej. Jeżeli kod DOT wskazuje, że opony mają już 10 lat – czas je wymienić, bowiem ich mieszanka właśnie znacznie traci na swoich właściwościach. Jednocześnie, opony nadają się do wymiany, gdy samochód ma problem z geometrią, który skutkuje ich nierównomiernym zużyciem w ramach jednej osi. Jeżeli tak jest, takie opony nadają się niestety tylko do wyrzucenia. Zakup opon do samochodu miejskiego Czym wyróżniają się miejskie samochody? Przede wszystkim, najczęściej są one niewielkie, ich zadaniem nie jest osiąganie wysokich prędkości, mają niewielki i ekonomiczne silnika. Oznacza to też, że opony będą poddawane w ich przypadku mniejszym wyzwaniom, a sama jazda takim samochodem będzie wolniejsza, czyli z założenia również bezpieczniejsza. Na początku warto zacząć od indeksu prędkości – nie ma sensu kupować opony, których indeks prędkości wynosi 200km/h lub więcej, jeśli w praktyce nie uda nam się pojechać szybciej, niż 160 km/h, a to i tak w bardzo skrajnych sytuacjach. Opony z niższym indeksem prędkości będą tutaj bezpieczne, a dodatkowo tańsze, dlatego zdecydowanie się np. na opony o indeksie prędkości do 170 km/h-180 km/h będzie jak najbardziej słusznym i opłacalnym rozwiązaniem. Kolejny aspekt, który jest istotny, to indeks hałasu. Im jest on niższy, tym opony są cichsze, jednak trzeba pamiętać, że to problem, który będzie istotny głównie przy prędkościach autostradowych. My, w swoim miejskim samochodzie, będziemy je osiągać naprawdę sporadycznie, dlatego do jazdy wyłącznie (lub niemal wyłącznie) po mieście, jak najbardziej można decydować się na tańsze opony, których indeks prędkości jest wyższy. Kolejny istotny aspekt to indeks nośności. Tutaj musimy zwrócić uwagę nie tylko na masę auta, ale również na to, jak ciężar ten rozkłada się na konkretną oś pojazdu. W praktyce jednak samochody miejskie ważą zazwyczaj 1100-1200 kg, nie więcej, dlatego w ich przypadku znów można decydować się na opony o niższym indeksie nośności, niż w przypadku np. samochodów z segmentu D. Są jednak aspekty, na których nie należy oszczędzać. Jedynym z nich jest klasa hamowania na mokrej nawierzchni. Co prawda w mieście nie będziemy osiągać zbyt wysokich prędkości, jednak należy pamiętać, że regularnie ktoś będzie przed nami na drodze. Samych hamowań również będzie sporo, dlatego jeżeli chcemy mieć pewność, że łatwiej będzie nam zahamować, gdy ktoś zahamuje przed nami, i jednocześnie w niego nie uderzyć, lepiej wybrać takie opony, które będą dobrze sprawdzały się na mokrej nawierzchni i będą ograniczać długość drogi hamowania. Można również zwracać uwagę na to, jak opony będą wpływać na zużycie paliwa – niektóre z nich, te z wyższej półki, będą sprawiać, ze samochód będzie mógł palić mniej. Takie opony jednak są drogie, same samochody miejskie nie palą zbyt wiele (chociaż w jeździe miejskiej zawsze ilość spalanych litów paliwa na 100 km jest większa), warto jednak zastanowić się, czy taka oszczędność będzie dla nas tak naprawdę opłacalna, biorąc pod uwagę, ile będziemy musieli dopłacić za takie opony? Znacznie lepiej dopłacić do opon lepiej przyczepnych czy lepiej radzących siebie na mokrej nawierzchni. Samochody miejskie – jaka klasa opony? Opony dzielą się na budżetowe, te w klasie średniej i na opony premium. Jazda po mieście nie jest bardzo wymagająca, dlatego też sprawdza się tutaj nawet opony ekonomiczne. Jeżeli jednak chcemy mieć pewność, że opony są naprawdę dostosowane nawet do trudniejszy warunków na drogach, warto stawiać na opony średniej klasy – cały czas są one dostępne w dobrych cenach, a oferują takie parametry, które niemal na pewno wystarczą do jazdy po mieście. Opony klasy premium są oczywiście najlepsze, polecamy ich zakup osobom, dla których najważniejsze jest bezpieczeństwo i jakość opon, a mniej istotna jest ich cena. Dobrym przykładem produktów premium są opony Nokian Tyres, a ich flagowym produktem są opony zimowe, często wybierane przez najbardziej wymagających kierowców, gdyż w taki sposób otrzymują oni doskonałe i naprawdę bardzo wszechstronne opony – mowa głównie o oponach WR Snowproof lub WR D4. Ta marka i jej produkty będą również dobrym rozwiązaniem dla osób, dla których ekologia również jest ważna – firma regularnie wdraża kolejne rozwiązania, które mają sprzyjać środowisku naturalnemu. Gdy kupujemy opony a nasz budżet jest ograniczony, warto unikać tych najtańszych – zaliczają się do nich nie tylko produkty chińskich marek, ale również wszelkie opony używane czy bieżnikowane. Jeżeli nasz budżet jest bardzo ograniczony, nigdy nie powinniśmy decydować się na coś innego, niż opony budżetowe od sprawdzonego producenta, gdyż to one zapewnią nam podstawowe bezpieczeństwo na drodze, w przeciwieństwie do podejrzanych, chińskich produktów czy opon bieżnikowanych, gdzie nadlewka wykonana jest z mieszanki, o której absolutnie nic nie wiemy. Artykuł powstał we współpracy ze sklepem Oponyprofi.pl