Od dziesiątków lat klimatyzacja samochodowa jest obowiązkowym wyposażeniem pojazdów takich marek, jak Volkswagen, Mercedes, Audi, Volvo czy Skoda. Części tego układu mogą być drogie, warto więc wiedzieć, kiedy i jak przyjrzeć się stanowi klimatyzacji. Oto kilka praktycznych podpowiedzi.
Dlaczego należy przyjrzeć się stanowi klimatyzacji?
O ile w nowych autach z salonu problem nie występuje, to kłopoty związane z chłodzeniem kabiny są powszechne w autach z rynku wtórnego. Zmiana wprowadzona przez Unię Europejską obliguje producentów do wykorzystywania w klimatyzacjach czynnika R1234yf, który jest niestety o wiele droższy od poprzednio stosowanego R134a. Przekłada się to oczywiście na koszty serwisowania. Brak środka chłodniczego w układzie to oczywiście dodatkowy koszt po zakupie pojazdu.
Kiedy trzeba zainteresować się stanem klimatyzacji w pojeździe?
Jeśli mowa o autach z rynku wtórnego, najlepszym momentem jest czas przed zakupem konkretnego modelu. Jeśli sprzedawca zapewnia cię, że „klima działa, ale nie jest nabita”, możesz mieć uzasadnione obawy, że przyjdzie Ci nie tylko kupić czynnik, ale też nieoczekiwanie wymienić drogie elementy układu. Części do Skody i innych aut niemieckich nie są przy tym wyjątkiem. Jednocześnie są to marki bardzo chętnie kupowane przez Polaków, więc problem może dotykać w dużej mierze właśnie tych pojazdów.
Ukrycie wad technicznych przed kupującym daje sprzedającemu ogromne oszczędności. Niektórzy dopuszczają się jeszcze gorszych procederów, do których zalicza się chociażby napełnianie klimatyzacji gazem propan-butan. Nikogo nie trzeba przekonywać, jakie efekty przyniesie kolizja takiego auta w połączeniu z rozszczelnieniem się układu.
Jak sprawdzić klimatyzację w pojeździe?
Skoro mowa o pojazdach używanych, źródłem informacji powinien być sprzedający. W pierwszej kolejności, poproś o potwierdzenie serwisu klimatyzacji w formie faktury lub paragonu. Zapytaj o datę serwisu oraz rodzaj wykonanych usług. Brak danych powinien spowodować zapalanie się lampki ostrzegawczej.
Przed zakupem powinieneś też zajrzeć pod maskę. Sprężarka napędzana jest paskiem wieloklinowym, znajdziesz ją więc w pobliżu rozrządu silnika. Czy nie ma na niej podejrzanych napisów? Czy koło jest w dobrym stanie? Podobnie należy zrobić, jeśli chodzi o inne części w Skodzie np. chłodnice klimatyzacji.
Jak zaobserwować zużycie klimatyzacji w Skodzie?
Nawet gdy w momencie zakupu klimatyzacja działała poprawnie, podczas eksploatacji sytuacja może się zmienić. W jaki sposób można ustalić, że z klimatyzacją dzieje się coś złego? Najlepiej poznać to w trakcie jazdy.
Pierwszym sposobem jest nasłuchiwanie hałasów spod maski podczas uruchamiania systemu schładzania. Mogą one zwiastować uszkodzenie sprzęgła klimatyzacji. Jeśli pojawiają się z okolic nawiewu, prawdopodobnie coś złego dzieje się z wentylatorami. Utrzymujące się stale hałasy metaliczne są oznaką wyeksploatowania łożyskowań. To odpowiedni czas na wybranie się do serwisu.
Innym sposobem na sprawdzenie jej stanu jest zwrócenie uwagi na zapachy. Szczególnie wydobywająca się z niej woń stęchlizny poświadcza, że układ należy jak najszybciej zdezynfekować i oczyścić. Przykładając rękę do nawiewu podczas pracy klimatyzacji można poznać, czy działa ona z należytą intensywnością i temperaturą.
Powyższe sposoby nie wymagają żadnego wkładu finansowego, by zorientować się, czy układ klimatyzacji w pojeździe działa prawidłowo, czy może trzeba wykonać jego serwis. Na szczęście, dobrej jakości części są łatwo dostępne.