Czy wiesz, że pojazd może spalić do 30 procent więcej paliwa, jeśli prawidłowa konserwacja nie jest wykonywana regularnie? Wszyscy wiemy, jak ważna jest regularna konserwacja samochodu, ale z wielu powodów nie robimy tego wystarczająco często. Porady te, pomogą ci wykorzystać każdą kroplę paliwa, którą wlewasz do zbiornika.
Porady jak zaoszczędzić na zużyciu paliwa
1. Sprawdzaj ciśnienie w oponach co najmniej raz w miesiącu. Niedopompowane opony spalają więcej paliwa. Jeśli opony są mniej napompowane (nie jest to rzadki stan), opór toczenia opon wzrasta o 5 procent.
2. Podczas tankowania trzymaj dystrybutor paliwa w wlewie do momentu, aż pompa wyłączy się i upewnij się, że całe paliwo wypłynęło z dyszy. Nawet jedna czwarta filiżanki może wylać się z przewodu dystrybutora. To twoje, zapłaciłeś za to.
3. W razie potrzeby użyj tempomatu. Pozwala to zaoszczędzić do 6% zużycia paliwa na autostradzie.
4. Skorodowane przewody akumulatora powodują, że alternator pracuje ciężej, zużywając więcej gazu. Każdorazowo sprawdzaj, czy są w dobrym stanie.
5. Nie pozwól, aby pojazd pozostawał bezczynny przez ponad minutę. Na biegu jałowym zużywa się 2-4l paliwa na godzinę i pompuje niepotrzebny CO2 do atmosfery. Nowoczesny silnik zużywa mniej paliwa. Ekonomiczniej jest wyłączać i ponownie uruchamiać silnik, niż trzymać samochód na biegu jałowym przez dłuższy czas. Mamy już do czynienia ze strefami bezczynności. Aby skutecznie ogrzać silnik, należy go napędzać, nie przekręcać. Silniki pracują ciężko pod obciążeniem i nagrzewają się znacznie szybciej, po prostu uruchom silnik, odczekaj 20 sekund (zwiększy się ciśnienie oleju) i odjedź.
6. Zmień filtr powietrza co najmniej tyle razy, ile określono w instrukcji obsługi, lub więcej, jeśli jeździsz w warunkach dużego zapylenia.
7. Regularnie sprawdzaj silnik. Od czasu wprowadzenia sterowanego komputerowo wtrysku paliwa, nie ma już czegoś takiego jak staroświecka „regulacja”. W najgorszym przypadku można oczekiwać wymiany świec zapłonowych, czujnika tlenu, filtrów powietrza i paliwa.
8. Jeśli twój samochód został zbudowany od połowy lat 80-tych, istnieje duże prawdopodobieństwo, że w jego układzie wydechowym znajduje się czujnik tlenu. Powinien być wymieniony tak samo jak świece zapłonowe, zgodnie z zaleceniami producenta. To małe urządzenie przycina dostawę paliwa i ma duży wpływ na oszczędność paliwa.
9. Jazda na najwyższym możliwym biegu bez pracy silnika to oszczędny sposób jazdy. Pojazd z prędkością 60 km/h zużywa o 25% więcej paliwa na trzecim biegu niż na piątym. Podróżowanie z dużymi prędkościami na niskich biegach może pochłonąć do 45 procent więcej paliwa niż jest to konieczne. Jeśli masz komputer pokładowy, prawdopodobnie masz ustawienie „tymczasowe spalanie paliwa”. Obserwuj ten wskaźnik i utrzymuj litry na 100 kilometrów na najniższym możliwym poziomie.
10. Myśl o przyszłości! Jedź płynnie. Dzięki zastosowaniu lekkiej przepustnicy i uniknięciu silnego hamowania można zmniejszyć zużycie paliwa. Badania sugerują, że techniki jazdy mogą wpływać na wydajność paliwa nawet o 30 procent.
11. Przemyśl swój ładunek. Zastanów się dokładnie, czego potrzebujesz w podróży. Jeśli czegoś nie potrzebujesz, nie pakuj go. Usuń bagażniki dachowe, jeśli nie są potrzebne, ponieważ powodują opór wiatru. Im lżejsze obciążenie, tym niższe zużycie paliwa i emisje.
12. Wybierz odpowiednie paliwo dla swojego samochodu. Sprawdź instrukcję obsługi, aby dowiedzieć się, jakich oktanów potrzebuje twój silnik. Im wyższa liczba oktanowa, tym wyższa cena.
13. Łączenie spraw w jedną podróż oszczędza czas i pieniądze. Kilka krótkich przejazdów z zimnego startu może zużywać dwa razy więcej paliwa niż dłuższa podróż wielofunkcyjna, obejmując tę samą odległość, gdy silnik jest ciepły. Planowanie podróży zapewnia, że podróż odbywa się, gdy silnik jest rozgrzany i wydajny.
14. Możesz poprawić zużycie paliwa o jeden do dwóch procent, używając zalecanego przez producenta gatunku oleju silnikowego. Na przykład, użycie oleju silnikowego 10W-30 w silniku zaprojektowanym do użycia 5W-30 może obniżyć zużycie paliwa o jeden do dwóch procent. Grubszy olej jest trudniejszy do pompowania. To przyczynia się do utraty mocy.
15. Unikaj wysokich „obrotów” silnika, szczególnie tuż przed wyłączeniem silnika; marnuje to niepotrzebnie paliwo i zmywa olej z wnętrza cylindra. To jest naprawdę zła rzecz przed kolejnym uruchomieniem, ponieważ ściany cylindra będą suche.
16. Jedź stale. Spowolnienie lub przyspieszenie to marnotrawstwo paliwa.
17. Nie kładź lewej stopy na pedale hamulca podczas jazdy. Najmniejszy nacisk wywiera „mechaniczny opór” na komponenty, przedwcześnie je niszcząc. To „przeciąganie” wymaga również dodatkowego zużycia paliwa, aby pokonać opór.
18. Unikaj wyboistych dróg, gdy tylko jest to możliwe. Nie tylko jest to bardzo niewygodne, ale pojazd rzeczywiście zwolni z transferu energii – a myślałeś, że zajęcia z fizyki nie będą miały zastosowania później! Powoduje to, że kierowca zużywa więcej paliwa – marnuje paliwo.
19. Sprawdź zawieszenie i części podwozia pod kątem niewspółosiowości. Wygięte koła, osie, pęknięte sprężyny mogą przyczynić się do oporu układu napędowego, nie wspominając o niebezpiecznym stanie, jaki tworzą.
20. Właściciele SUV-ów powinni rozważyć przejście z agresywnego, wzorzystego bieżnika terenowego na ekonomiczny bieżnik autostradowy.