Podwyższony pobór oleju czy też wycieki oleju to usterki, których zlikwidowanie wcale nie musi oznaczać konieczności dokonania remontu silnika. Posiadasz filtr DPF? Wyczyść go bez demontażu!
Silniki japońskie biorą olej
Kolejne generacje układów wtryskowych common rail znacząco obniżały toksyczność spalin i podnosiły kulturę pracy silników Diesla dzięki coraz bardziej precyzyjnemu dawkowaniu paliwa. Dokładność liczona w dziesiątych miligrama jest jednak możliwa do utrzymania tak długo, jak tylko układ wtryskowy będzie czysty i wolny od osadów. Tymczasem ani obecność biokomponentów w oleju napędowym, ani wydłużone interwały serwisowe nie sprzyjają utrzymaniu wtryskiwaczy w nienagannej czystości. Gdy na zaworach sterujących oraz rozpylaczach wtryskiwaczy osadzają się zanieczyszczenia, dochodzi do zmiany dawkowania paliwa.
Aby uniknąć problemów z systemem common rail, warto corocznie wymieniać filtr paliwa oraz w autach o wyższym przebiegu regularnie stosować preparat czyszczący układ paliwowy. Usterki wtryskiwaczy są szczególnym utrapieniem wielu kierowców japońskich samochodów (Toyota, Mazda, Subaru) wyposażonych w silnik diesla o pojemności 2 litrów wyposażonych układ Denso. Liqui Moly producent olejów i chemii warsztatowej opracował w tym celu dodatek do silników z układem common rail art. nr 2185. Nie tylko czyści on wtryskiwacze, ale również zabezpiecza przed zużyciem sekcje tłoczące pompy wysokiego ciśnienia systemu common rail. Opakowanie Liqui Moly 2185 wystarcza na 70 litrów paliwa i zabezpiecza silnik na dystansie 2000 km.
Silniki wysokoprężne z systemem common rail są szczególnie wrażliwe na jakość oleju silnikowego. Z uwagi na bardzo wysoki moment obrotowy i wynikające z tego obciążenia, powinien być stosowany środek smarny możliwie najwyższej jakości. Wysoką ochronę i czystość silnika wielu japońskich konstrukcji zapewnia olej Liqui Moly Top Tec 4300 5W-30, który może być stosowany zarówno w jednostkach wyposażonych w filtr cząstek stałych, jak i w dieslach bez tego rozwiązania. Olej wysokiej jakości oraz regularnie stosowany dodatek do common rail 2185 pozwalają na znaczące wydłużenie trwałości całego silnika.
Wyciek oleju przez uszczelniacze
Usunięcie wycieków i nieprzyjemnego dymu olejowego ze spalin jest w wielu przypadkach możliwe bez naprawy silnika. Problem ubywania oleju silnikowego dotyka znaczną część jednostek napędowych o podwyższonym przebiegu. Powody tego są dwojakiego rodzaju: wycieki oleju na zewnątrz silnika oraz jego nadmierne spalanie. Częściowo za spalanie oleju również odpowiadają przecieki, gdy olej przedostaje się przez zużyte uszczelniacze zaworowe do kolektora i dalej do cylindrów. Gdy poziom zużycia jest znaczny, podejmowana bywa decyzja o remoncie silnika. Tymczasem w wielu przypadkach wycieki oleju można powstrzymać bez sięgania po tak kosztowne metody naprawy. Niemiecki producent olejów i chemii warsztatowej Liqui Moly opracował preparat pozwalający na uszczelnienie silnika. Ponieważ oddziałuje on na wszelkie uszczelniacze gumowe – ma zdolność usuwania zarówno wycieków zewnętrznych, jak i ograniczania spalania oleju przedostającego się przez stwardniałe uszczelniacze zaworowe. W przypadku wszelkich uszczelnień gumowych stosunkowo rzadko powodem przecieków są uszkodzenia mechaniczne. Najczęściej problem pojawia się przy większym przebiegu i jego źródłem jest utrata elastyczności materiału uszczelniającego. Można przywrócić mu dawną elastyczność za pomocą odpowiedniego preparatu. Wykorzystuje się tu fakt, iż uszczelnienia są w ciągłym kontakcie z olejem silnikowym, a więc możliwe jest kontrolowane podanie im „lekarstwa”.
Preparat Liqui Moly o symbolu 2671 to zaawansowany środek zawierający substancje powierzchniowo czynne oraz rozpuszczalniki, który ma zdolność do przywracania elastyczności uszczelnień. Jednocześnie nie wpływa on na parametry smarne oleju czy przebieg procesu spalania w silniku. Dodatek może być stosowany w silnikach wolnossących i doładowanych, zarówno benzynowych, jak i wysokoprężnych, również z filtrem cząstek stałych. Poprzez przywrócenie elastyczności takich elementów, jak uszczelniacze zaworowe czy simmeringi wału korbowego jest on w stanie w znacznym stopniu zredukować problem wycieków oleju, jego spalania, a także wynikającego z tego wysokiego zanieczyszczenia spalin. Stop Wyciekom oleju silnikowego art. nr 2671 jest doskonałą propozycją na przykład dla właścicieli wielu starszych egzemplarzy aut marki Opel, gdzie problem wycieków i zużywania oleju jest powszechnym zjawiskiem. Opakowanie preparatu wystarcza na 5 litrów oleju silnikowego, a pełne własności dodatek uzyskuje po przejechaniu dystansu 600-800 km. Dobrze jest pamiętać o wyborze odpowiedniego oleju dla silnika. Dla pojazdów marki Opel Liqui Moly rekomenduje stosowanie oleju Top Tec 4600 5W-30 który spełnia specyfikację Dexos 2 oraz GM-LL-A-025 / GM-LL-B-025.
Dodatek do diesla czyszczący DPF
Od 2011 roku zaczęła obowiązywać norma emisji Euro 5, która wymogła znaczące obniżenie emisji cząstek sadzy w przypadku silników Diesla. Wadą tego rozwiązania jest konieczność okresowego pokonywania dłuższych odcinków drogi w celu oczyszczenia filtra. Tymczasem przy dużym udziale jazd miejskich, na krótkich odcinkach i z niewielkimi prędkościami, w wielu samochodach dochodzi do sytuacji, w której filtr nie może dokończyć procedury samooczyszczania i przechodzi w tryb awaryjny. Szczególnie narażone na to są samochody z filtrem umieszczonym w dalszej części układu wydechowego, gdzie podgrzewanie przez katalizator i spaliny nie jest dostatecznie intensywne. Do samochodów tych należą m.in. pojazdy wyposażone w silnik 1.9 Multijet koncernu Fiata takie jak: Fiaty 1.9, Ople 1.9, Saaby i Alfy Romeo. Praktykowane przez wielu kierowców wycinanie DPF-u jest nie tylko szkodliwe dla środowiska i niezgodne z przepisami.
Wychodząc naprzeciw problemom kierowców, niemiecki producent olejów oraz chemii warsztatowej Liqui Moly opracował specjalny dodatek do oleju napędowego, którego zadaniem jest ochrona filtra przed zapychaniem się sadzą. Występujący w preparacie tlenek ceru obniża temperaturę samozapłonu sadzy nawet o 100 stopni. Umożliwia to przeprowadzenie procesu samooczyszczania filtra także w warunkach jazdy miejskiej. Opakowanie dodatku do ochrony filtra DPF art.nr 2650 wystarcza na bak o pojemności 50-70 litrów. Preparat sprawdza się doskonale szczególnie w przypadku takich problematycznych silników. Ograniczenie stosowania dotyczy jedynie modeli wyposażonych w tzw. mokry filtr FAP (Peugeot-Citroen HDi FAP i pochodne), które fabrycznie wyposażone są już w układ dawkowania płynu tego rodzaju.
W przypadku modeli wyposażonych w filtr cząstek stałych należy pamiętać o bezwzględnym nakazie stosowania oleju nisokopiołowego (Low SAPS), gdyż tradycyjne środki smarne powodują niszczenie powierzchni czynnej filtra. W tym celu do samochodów z DPF stworzono nowe klasy jakości ACEA C (klasyczne Diesle korzystały z olejów klas ACEA B). Liqui Moly ma w swojej ofercie produkty wszystkich czterech klas ACEA C. I tak dla wspomnianych silników JTD, MultiJet, CDTi i tym podobnych Liqui Moly rekomenduje olej Top Tec 4100 5W-40 i klasie ACEA C3.