W ostatnim czasie bardzo dobrą i popularną formą zarobku stał się copywriting. Część osób kojarzy nazwę, jednak zdecydowana większość nie ma pojęcia o co w tym właściwie chodzi. Czym jest copywriting?
Czym jest copywriting?
Copywriting jest potocznie nazywany pisaniem specjalistycznych tekstów, jest to forma pracy którą można wykonywać również w domu. Nie jest to nic trudnego, o ile posiadamy „lekkie pióro”, nie mamy większych problemów z ortografią oraz posiadamy minimalną orientację w kwestii SEO. SEO, to nic innego jak pisanie artykułów zawierających konkretną frazę, który umożliwi pozycjonowanie w googlach. Copywriting jest głównie oparty na pisaniu tekstów:
-
- Reklamowych
- Zapleczowych
- Opisów produktów
- Blogowych
- na ulotki
- na media społecznościowe
- na strony WWW
- artykułów sponsorowanych
- mailingowych
Dodatkowo copywriter może również prowadzić blogi, marketing szeptany, przygotowywać oferty handlowe, tworzyć ebooki, podcasty. Wszystko uzależnione jest od tego co potrafimy, lub od miejsca naszej pracy – pracując w agencji mamy większe możliwości na zdobycie sporego doświadczenia.
Pisanie tekstów opiera się głównie na zlecaniach z wszelkiego typu branż od samochodowej poprzez urodę aż do gastronomii. Jedynym ograniczeniem jest branża, nie każdy copywriter potrafi stworzyć tekst na każdy temat. Zazwyczaj osoby piszące, mają określony swój typ artykułów.
Jak wygląda praca copywritera?
Większość copywriterów pracuje w domu wykonując wolny zawód – freelancer. Jest to bardzo wygodna forma, chociażby ze względu na nienormowane godziny pracy, które można dostosować do planu dnia. Najczęściej osoby młode, uczące się czy młode mamy próbują swoich sił w copywritingu. Ważną jednak kwestią jest wygospodarowanie czasu, aby wywiązać się ze zlecenia. Dobry copywriter musi pisać teksty tak, aby przyciągnąć czytelnika, jednocześnie tworząc wartościowe, spójne i charakterystyczne teksty. Ważne jest również, aby takie artykuły posiadały konkretne informacje, a także wybrane frazy. Dodatkowym atutem będzie umiejętność szybkiego wyszukiwania informacji, oraz znajomość obsługi komputera oraz kilku programów.
Copywriting – jak zacząć bez doświadczenia?
Aby wdrożyć się w taki rodzaj pracy, warto zapoznać się dokładniej z tematem copywritingu czytając książki tematyczne, przeglądając internet, a także oglądając różnego rodzaju poradniki. Można również skorzystać ze szkoleń online. Bazę zawierającą szkolenia i kursy z copywritingu znaleźć można na https://eventis.pl/szkolenia/copywriting. Jednak najważniejszą kwestią jest ciągłe pisanie, i wysyłanie darmowych „próbek” artykułów do różnych zleceniodawców ogłaszających się chociażby na portalu społecznościowym Facebook. Jeżeli zdobędziesz minimalnie doświadczenie poprzez pisanie tekstów próbnych, stworzysz swoje portfolio, możliwe również że otrzymasz referencje. Dzięki temu zyskasz klientów poprzez doświadczenie, a jednocześnie możesz oferować spójne i niedrogie teksty. Niestety początki w kwestii zarobków są ciężkie, trzeba się przebić wśród doświadczonych copywriterów. Warto próbować, ponieważ ciężka praca w tej branży jest opłacalna.
Ile zarabia copywriter?
Praca copywritera rządzi się swoimi prawami, każdy wycenia swoje artykułu indywidualnie (freelancer). Nie znam zarobków osób pracujących w agencji, korporacji czy redakcji, jednak postaram się przybliżyć cennik freelancera, na podstawie własnych doświadczeń.
Cennik wygląda następująco
- Teksty blogowe 8 -60 zł / 1000 znaków ze spacją
- Teksty zapleczowe 3-25 zł / 1000 znaków ze spacją
- Opisy (produkty,kategorie) 8-40 zł / 1000 znaków ze spacją
- Treści na wybraną stronę 200-2000 zł / liczone za cały projekt
- Teksty pisane na ulotkę 20-300 zł / całość
Podane stawki, są stawkami netto. Cena powinna być również uzależniona od tego, czy zleceniodawca wymaga faktury. Aby wystawić fakturę, można skorzystać z portalu useme.
Co oznacza 1000 znaków ze spacją (zzs)?
Jest to bardzo prosty sposób obliczenia wynagrodzenia. Za każde 1000 znaków (nie mylić z wyrazami) otrzymujemy ustalona kwotę. Przypuśćmy że przeciętny artykuł na bloga ma 4000 tysiące znaków, a nasza stawka to 17 zł:
4000 znaków ze spacją (zzs) * 17 zł = 68 000
6800 : 1000 zzs = 68 zł
Do liczenia znaków jest mnóstwo dostępnych stron oraz programów, nie musimy tego liczyć sami. Niektóre programy, w których piszemy teksty, maja opcję liczenia znaków.
Copywriting – czy jest to opłacalne?
Jeżeli jesteś osobą, którą ten temat zainteresował, lubisz czytać, i nigdy nie miałeś problemów w latach szkolnych z pisaniem różnego typu treści, ta praca może być tym co polubisz. Zaletą jest fakt, iż każdy dzień jest inny, w tej pracy nie ma rutyny, każdy klient ma swoje indywidualne oczekiwania, a każdy tekst jest wyjątkowy. Dodatkowo, możesz poszerzyć swoją wiedzę czytając różne inne artykuły. Kolejnym atutem jest fakt, iż sam wybierasz ilość zleceń, a jednocześnie kontrolujesz swoje zarobki. Potrzebujesz więcej gotówki, bierzesz więcej zleceń. Godziny pracy ustalasz sam, możesz dodatkowo uczyć się, pracować, czy wychowywać dziecko. Wszystko jest tylko i wyłącznie kwestią organizacji i twoich chęci. Pamiętaj, praca może stać się twoją pasją.