Zapewne są wśród nas zwolennicy i przeciwnicy diesli. Jednak każdy z nas ma prawo wybrać sobie taki rodzaj auta jaki uważa za odpowiedni dla siebie. Diesli chodź nie należą do najtańszych, często okazują się bardziej awaryjne niż „benzyniaki” Z racji zbliżającego się sezonu zimowego, warto już teraz wdrożyć kilka złotych zasad, które uchronią nas zimą gdy posiadamy diesla.
Jak dbać o diesla aby nie sprawiał kłopotów w sezonie zimowym?
Powszechnie znane silniki diesla, lubią czasami nam dopiec, a szczególnie z sezonie zimowym. Jednak jest kilka sposobów aby zadbać o wysokoprężny silnik w tym okresie. Przede wszystkim, wiele zależy od nas, i naszej obserwacji samochodu. To my znamy go najlepiej, i my musimy zaobserwować pierwsze problemy. Na co zwrócić szczególna uwagę ?
7 złotych zasad posiadania diesla
- FILTR PALIWA – w przypadki diesli, warto to zrobić przed okresem zimowym, a nie tak jak zaleca producent, czyli po przejechaniu 60 tyś km. Szczególnie zimą, podczas mrozów możemy odczuć niewłaściwą prace filtr. Auto ma problem z rozruchem, dławi się lub nie odpala wcale. Koszt wymiany filtrów waha się w granicy 40-100 zł.
- SPRAWNE ŚWIECE ŻAROWE – temperatury ujemne zaburzają pracę świec. Dlatego zanim uruchomisz auto, pozostaw go kilka minut na zapłonie, wpływa to pozytywnie aby osiągnąć odpowiednią temperaturę do rozruchu. Nie zalecam wykręcania świec, ponieważ przy częstym stosowaniu tej metody świece się urywają.
- WTRYSKIWACZE – przed zima kontrola jest wskazana. Pamiętaj, dobra jakość paliwa to podstawa. Wtryskiwacze to najwrażliwsze elementy w naszym aucie. Objawem problemów z wtryskiwaczami jest biały i czarny dym oraz szarpanie. Niestety naprawa jest kosztowna, ale można je również regenerować w specjalnych punktach.
- TURBOSPRĘŻARKA – kolejny dość drogi element do naprawy. Aby nie narażać się na koszty związane z wymianą lub naprawą wystarczy po zakończeniu jazdy pozostawić samochód na „luzie”, odczekać kilkanaście sekund lub kilka minut i dopiero wyłączyć silnik. Bardzo ważnym elementem jest wymiana oleju turbosprężarki( szczególnie polecany jest olej o zwiększonej mrozoodporności) , wystarczy raz w roku lub co 10-15 tyś km. Objawy jakie daje uszkodzona turbosprężarka to najczęściej spadek mocy a także zwiększony pobór oleju.
- DPF – czyli filtr cząstek stałych. Bardzo ważne jest aby zadbać o jego czystość.
- AKUMULATOR – przy uruchomieniu auta zrezygnuj z nadmuchu czy podgrzewania szyby i foteli ponieważ duże zużycie prądu podczas zimy nie przynosi korzyści. Możesz to zrobić kilka minut po włączeniu silnika. Akumulator należy wymieniać co 3-5 lat. Ponieważ jego poziom po tym okresie spada nawet o 50%.
- TANKOWANIE – tankując bak do pełna, zmniejszasz ryzyko skraplania się wody w baku. Podczas skraplania, woda podczas mrozu zamienia się w lód i dochodzi do zapchania przewodów lub filtrów.
Jak dbać o diesla zimą?
Diesle w mroźne dni nie lubią:
- odpalania na siłę lub na „pych”
- dolewania denaturatu i innych specyfików do baku
- szybkiego odpalania
- niskiej jakości paliwa
- jazdy na resztkach paliwa
Pamiętaj że diesli to bardzo fajne ale jednocześnie wrażliwe auta. Każdy rozruch zimnego silnika to dla niego bardzo duże obciążenie. Nie zdziw się jeżeli po uruchomieniu usłyszysz dziwny „klekot”. Po kilku sekundach to minie. Aby diesel nie zawodził, należy o niego odpowiednio zadbać.