Największą i w zasadzie jedyną nieodpartą wadą zakupów internetowych jest fakt, że wybranego produktu nie sposób zobaczyć przed finalizacją transakcji. Jak zatem można mieć pewność, że jest on zgodny z opisem producenta, a całe zamówienie dotrze pod wskazany adres w odpowiednim terminie? Przede wszystkim warto uważnie czytać opinie klientów, którzy już to sprawdzili.
Jakie wartościowe informacje można znaleźć wśród opinii?
Opinie to zwykle krótkie komentarze pozostawiane przez klientów danego sklepu internetowego, którzy już wcześniej zdecydowali się na skorzystanie z oferowanych w nim usług lub zakup sprzedawanych tam produktów. Popularne są przede wszystkim opinie o produktach, dzięki którym klienci dopiero decydujący się na zakup mogą dowiedzieć się jak najwięcej na ich temat. W opiniach często zawiera się informacje, których brakuje w oficjalnych opisach, takie jak na przykład lekko zaniżone rozmiary odzieży w sklepie z ubraniami albo różnica w odcieniach koloru zamawianych przez internet farb.
Opinie o konkretnych produktach nie są jednak jedynymi, na które warto zwracać uwagę przy zakupach w sieci. Ważne są także te, których treść odnosi się do funkcjonowania całej firmy, a więc sposobu realizacji zamówienia i czasu trwania całego tego procesu, sposobu zabezpieczenia delikatnej przesyłki, czy rozwiązywania spraw trudnych, takich jak na przykład reklamacja uszkodzonego towaru. Opinii o firmach i sklepach internetowych warto szukać w serwisach takich jak https://www.gowork.pl.
Jak opinie klientów mogą wpłynąć na zakup?
Opinie klientów to miejsce wolne od wszelkich treści sprzedażowych, w którym swoimi doświadczeniami dzielą się osoby posiadające dany produkt albo korzystające z usług danej firmy. Dla wielu czytanie opinii to konieczność przed złożeniem zamówienia w sklepie internetowym – ich treść często traktowana jest jako swego rodzaju uzupełnienie informacji zawartych w oficjalnych opisach produktów i sklepu. Podczas gdy w salonach stacjonarnych jeszcze przed zakupem wybrany produkt można dokładnie obejrzeć, dotknąć i wziąć do ręki, tak w przypadku zakupów online niestety nie jest to możliwe. Opinie często stają się więc potwierdzeniem, że dany produkt wart jest swojej ceny, albo wręcz odwrotnie – zaprzeczeniem, zniechęcając do zamówienia konkretnego towaru.
Jak robić bezpieczne zakupy online?
Bezpieczne zakupy to przede wszystkim takie, podczas których wystawiany jest dowód sprzedaży w formie paragonu lub faktury. Dokument taki może zostać przesłany wraz z całym zamówieniem w tradycyjnej formie papierowej albo elektronicznie na adres e-mail wraz z potwierdzeniem złożenia zamówienia w sklepie internetowym. Dowód zakupu to dokument, który uprawnia klienta do zwrotu zakupionego w internecie towaru w przeciągu najbliższych 14 dni, jego wymiany oraz reklamacji, jeśli ulegnie on awarii bez winy użytkownika.
Bezpieczeństwo zakupów online to także pewność, że w razie jakichkolwiek problemów z zamówieniem, sklep internetowy będzie skłonny uznać jego reklamację lub wymianę, albo zwyczajnie pomóc swojemu klientowi. Bardzo ważny jest stały kontakt obsługi sklepu z klientem i to nie tylko podczas realizacji zamówienia, ale także po jego odebraniu. O tym, jak dany sklep internetowy rozwiązuje tego rodzaju sytuacje i na jaką formę kontaktu można liczyć w przypadku ich wystąpienia, wiele dowiedzieć się można z opinii klientów, którzy sprawdzili to na własnej skórze.