Jakie witaminy wybrać?

4 minut czytania
0
0
solgar

Witaminy to istotny element diety warunkujący prawidłowe funkcjonowanie organizmu. To właśnie dzięki nim człowiek cieszy się dobrym samopoczuciem oraz zdrowiem. Mnogość preparatów dostępnych na rynku sprawia, iż nie wiadomo, który produkt wybrać. Czym należy kierować się podczas wyboru suplementu multiwitaminowego? Czy podczas zakupu sugerować się marką (np. Solgar) czy składem produktu?

Jak działają witaminy?

W precyzyjnym zrozumieniu działania witamin niezbędna jest olbrzymia wiedza z zakresu biochemii. Na szczęście w ogólnym spojrzeniu na ten temat, jest ono znacznie prostsze. Tak więc, witaminy są niezbędne do prawidłowego przeprowadzenia wielu istotnych procesów w organizmie. Nie są one źródłem energii, ani składnika budulcowego. Pomimo to, są bardzo potrzebne do właściwego funkcjonowania organizmu. Witaminy dzielą się na:

  • rozpuszczalne w tłuszczach (witaminy A, D, E i K);
  • rozpuszczalne w wodzie (witaminy z gruby B i witamina C).

Zalety i wady zestawów multiwitaminowych

Do zalet stosowania multiwitaminy zalicza się:

  • uspokojenie sumienia;
  • duża zawartość minerałów i witamin w jednej tabletce;
  • czasem dodatkowa zawartość wyciągów ziołowych (skrzyp, żeń-szeń).

Do wad stosowania suplementów multiwitaminowych zalicza się:

  • część składników się wzajemnie wyklucza – np. cynk, wapń, żelazo, magnez;
  •  często zawiera wyciągi ziołowe niskiej jakości;
  • składników mineralnych na które jest realne zapotrzebowanie przeważnie jest za mało – wymusza to zakup dodatkowo 2-3 innych preparatów. Za dobry przykład uważa się magnez, wapń, żelazo, witaminę D;
  • przeważnie zawiera składniki niskiej jakości i kiepskiej przyswajalności – np. tlenek cynku czy tlenek magnezu;
  • najnowsze badania naukowe ukazują, iż w niektórych sytuacjach stosowanie np. witaminy E, selenu czy witaminy B6, może zwiększyć ryzyko występowania nowotworów.

Jaka jest najlepsza multiwitamina?

Rzetelne badania naukowe ukazują, iż:

  • regularna aktywność fizyczna w znaczny sposób zmniejsza ryzyko zachorowań na 26 najczęstszych chorób cywilizacyjnych, takich jak: zawał, otyłość, cukrzyca, depresja, osteoporoza, choroba Parkinsona, nadciśnienie i 17 innych;
  • spożywanie 4-5 razy dziennie porcji owoców i warzyw (łącznie około 400g) zmniejsza ryzyko śmierci z różnych przyczyn o około 25 procent.

Jednak decydując się na suplementację preparatem multiwitaminowym najlepiej wybrać ten, który odpowiada naszym aktualnym potrzebom. W przypadku niedoboru żelaza warto postawić na produkt cechujący się zwiększoną ilością tego mikroskładniku w porcji. Dobrym działaniem jest zakup produktu z renomowanej firmy jak np. Solgar. Gwarantuje to wysoką jakość zawartych w nim elementów.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Oceń przepis




Zobacz także

Jarmuż – właściwości zdrowotne

Charakterystyczną cechą wyglądu jarmużu są jego zielone, karbowane liście. Jest to jeden z…