Opony stanowią jeden z najważniejszych elementów wyposażenia pojazdu, zarówno samochodu osobowego, jak i maszyn rolniczych lub przemysłowych. Wiadomo jednak, że zastosowanie w przemyśle generuje znacznie większe obciążenia dla opon, a także wymusza na nich pracę w najtrudniejszych warunkach. Jakie różnice występują między ogumieniem szosowym a oponami przeznaczonymi dla przemysłu?
Opony przemysłowe – budowa, zastosowanie, wytrzymałość
W kategorii opon przemysłowych znajdziemy szerokie spektrum produktów, dostosowanych kształtem, bieżnikiem, rozmiarem i grubością do konkretnego modelu pojazdu lub maszyny. Opony przemysłowe spotkamy w ciągnikach rolniczych, koparkach, pojazdach kontenerowych, kombajnach oraz w dziesiątkach innych maszyn, dla których poruszanie się po szosowym asfalcie stanowi raczej wyjątek od reguły. Pojazdy wykorzystywane w działalności produkcyjnej lub wydobywczej poruszają się po trudnym terenie, pełnym kamieni, błota, piachu czy nierówności. Ich ogromna masa w połączeniu z nierównościami terenu sprawiają, że ogumienie przejmuje na siebie gigantyczne obciążenia. Budowa opony przemysłowej musi zatem uwzględniać te czynniki. Producenci ogumienia dla przemysłu tworzą rozwiązania z solidnym bieżnikiem, który pozwala zachować trakcję i szybko oczyszczać się z błota. Budowa opon do maszyn przemysłowych wiąże się z zastosowaniem mocniejszych stopów gumy, grubszej warstwy samego materiału, a także wzmocnień po bokach, jako miejscach najbardziej narażonych na uszkodzenia w tradycyjnych oponach.
Opony do samochodów osobowych w porównaniu z oponami przemysłowymi – jakie zachodzą różnice?
Różnice między oponami samochodowymi a przemysłowymi widać nie tylko w strukturze mieszanki gumowej, lecz także w konstrukcji bieżnika i dopuszczalnym maksymalnym ciśnieniu. Większość opon przemysłowych ma stelaż radialny, chociaż powszechne są także wersje z konstrukcją diagonalną. Opony przemysłowe radialne stanowią wyposażenie aut ciężarowych, które mają bezpiecznie wjechać i wyjechać z placu budowy, lecz także oferować kierowcy komfortowe prowadzenie na długich trasach. Z kolei opony diagonalne doskonale sprawdzą się w trudnym terenie, dając najwyższą odporność na uszkodzenia mechaniczne. Opony samochodowe pojawiają się w ofertach sklepów w zdecydowanie większej liczbie wersji modelowych – zimowe, niskoprofilowe, run-flat, AT, całoroczne itd. Grubość poszycia takiej opony z oczywistych względów nie musi oferować aż tak dużej wytrzymałości. Wyjątkiem są tutaj opony AT i MT, przeznaczone do aut terenowych.
Opony 16.9-28 – charakterystyka techniczna
Uniwersalność i agresywna kostka bieżnika to podstawowe cechy, jakie oferują opony 16.9-28. Znajdują one zastosowanie w różnych gałęziach przemysłu. Montowane na wózkach widłowych, maszynach górniczych, czy ciągnikach stosowanych w rolnictwie – opony 16.9-28 dają gwarancję niezawodności i wielu lat intensywnej pracy. Poszukiwania opon przemysłowych, w tym opon 16.9-28, najlepiej zacząć od sklepu HurtOpony. Na stronie www.hurtopony.pl zamieszczono kompleksowy asortyment ogumienia dla przemysłu, dostosowany do każdego typu pojazdu.