Moda na skutery rozkręciła się w naszym kraju na dobre. To znak naszych czasów, że coraz więcej osób zostawia samochody na parkingu i woli poruszać się po mieście jednośladem. Tak jest szybciej, taniej, a często też wygodniej. Wciąż podstawowym wyborem pozostają skutery z napędem spalinowym, jednak z roku na rok rośnie zainteresowanie ich elektrycznymi odpowiednikami. Porównaliśmy oba pojazdy pod kątem najważniejszych cech, co powinno pomóc Ci wybrać odpowiedni miejski skuter.
Cena zakupu
Zacznijmy od kwestii, która pewnie najbardziej Cię interesuje. Nie ma się co oszukiwać: skuter elektryczny jest droższy niż spalinowy (porównując modele podobnej klasy markowych producentów). Ta różnica średnio wynosi od 30 do 50 proc. na niekorzyść elektryka. Jak to się przekłada na konkretne liczby?
Jeden z najpopularniejszych skuterów elektrycznych na polskim rynku, Super Soco CUX, jest teraz dostępny w atrakcyjnej promocji i można go kupić za 9999 złotych brutto. Skuter spalinowy o zbliżonych parametrach kupisz za około 7000 złotych brutto. Wydaje się więc, że ta różnica jest bardzo wysoka, ale przecież miejski skuter powinno się wybierać nie tylko na podstawie samej ceny zakupu.
Koszty utrzymania
Pod tym względem zdecydowanie wygrywa skuter elektryczny. Odpadają nam tutaj standardowe koszty związane z serwisowaniem maszyny, jak wymiana oleju i elementów ruchomych silnika podlegających naturalnemu zużyciu. Napęd elektryczny praktycznie nie wymaga żadnych czynności konserwacyjnych, jest bezobsługowy, a przy tym bardzo trwały.
Koszt przejechania 100 kilometrów
Duży plus dla elektryka. Jeśli planujesz zakup miejskiego skutera z myślą o codziennym dojeżdżaniu nim do pracy przez większą część roku, to kluczowym kryterium wyboru powinna być dla Ciebie właśnie ekonomia. Tutaj werdykt może być tylko jeden.
Skuter elektryczny jest bezkonkurencyjny pod względem kosztu przejechania 100 kilometrów, który średnio wynosi zaledwie 2 złote. Taki wynik osiągniesz nawet wybierając mocny, bardzo dynamiczny model Super Soco CPX, który odpowiada pojazdowi z silnikiem spalinowym o pojemności 125cc.
Standardowy skuter z klasycznym napędem zużywa w ruchu miejskim około 4 litry benzyny na 100 kilometrów, co daje nam koszt ponad 20 złotych – dziesięć razy więcej. Jeśli więc planujesz jeździć dużo, to różnica w cenie zakupu maszyny bardzo szybko zwróci Ci się na samym paliwie.
Funkcjonalność – który skuter miejski wygrywa?
Wiele osób obawia się zakupu skutera elektrycznego, ponieważ nasłuchały się o problemach z niewielkim zasięgiem i koniecznością ciągłego ładowania baterii. Można tego łatwo uniknąć inwestując w odpowiedni model z oferty Super Soco.
Najpopularniejsza na polskim rynku marka skuterów i motocykli elektrycznych oferuje modele z bardzo dużym zasięgiem, w zupełności wystarczającym do codziennego poruszania się po zatłoczonym mieście. Wspomniany Super Soco CPX w wariancie z dwiema bateriami jest w stanie pokonać nawet do 140 kilometrów.
Pod względem funkcjonalności miejski skuter z napędem elektrycznym z pewnością będzie lepszym wyborem. Jest lżejszy, można więc łatwiej znaleźć miejsce parkingowe, nawet z dostępem do prądu. Sam silnik elektryczny charakteryzuje się przy tym fantastyczną dynamiką, co bardzo przydaje się podczas ruszania spod świateł czy omijania korka.
Warto również wspomnieć o tym, że skuter elektryczny pracuje praktycznie bezgłośnie, a to ma znaczenie podczas codziennego pokonywania wielu kilometrów w warunkach miejskich – gdzie i tak kierowca jest narażony na spory hałas. Napęd elektryczny znacząco podnosi więc komfort jazdy.
Nie zapominajmy o potrzebach środowiska
I tutaj ponownie duży plus zapisujemy po stronie skuterów elektrycznych. Są to pojazdy zero emisyjne, czyli nie produkują żadnych spalin odpowiadających za pogorszenie jakości powietrza i powstawanie zjawiska smogu typu Los Angeles (męczącego nas latem). Jasne, że kwestie środowiskowe nie dla każdego muszą mieć znaczenie, natomiast podejmując tak ważne decyzje, jak wybór pojazdu do miasta, mimo wszystko warto pomyśleć także o potrzebach naszej planety. Zwłaszcza, że idą one w parze z korzyściami dla portfela.
Wniosek wydaje się być oczywisty. Miejski skuter elektryczny będzie dużo lepszym wyborem z punktu widzenia osoby, która planuje korzystać z niego na co dzień, szukając alternatywy nie tylko dla samochodu, ale też komunikacji publicznej.
Na korzyść elektryka przemawiają najważniejsze kwestie, czyli bardzo tania eksploatacja oraz fakt, iż w niedalekiej perspektywie centra miast mogą być dostępne tylko dla pojazdów zero emisyjnych.